Serwis świadomych rodziców radosnych dzieci

Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły

"Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły"
Autorki: Adele Faber, Elaine Mazlish
Wydawnictwo Media Rodzina

Każdego dnia rozmawiam ze swoimi dziećmi, jednak często mam wątpliwości, czy jestem słuchana. Nie mam pewności, czy wykonają swoje obowiązki bez przypominania, albo czy zrobią od razu to o co poproszę. Zdarzają się momenty, gdy brakuje mi konstruktywnych pomysłów na rozwiązanie pojawiających się problemów... i towarzyszy temu wielkie poczucie bezsilności. Dobrze byłoby wiedzieć, jak mówić, by dzieci nas słuchały oraz jak słuchać, aby dzieci chciały rozmawiać z nami rodzicami.

Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiłyPoradnik Adele Faber i Elaine Mazlish pt. "Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły" wydawnictwa Media Rodzina to obowiązkowa pozycja dla każdego rodzica/opiekuna, który chce poprawić lub budować właściwe relacje ze swoim dzieckiem. Książka w praktyczny sposób uczy, jak słuchać dziecka (aby chciało do nas mówić), jak zachęcać do współpracy (aby robiło, to o co poprosimy), jak rozwiązywać problemy (unikając karania), jak zachęcać do samodzielności (aby budować poczucie własnej wartości u dziecka), jak chwalić (aby dziecko czuło się docenione) oraz jak traktować dziecko, aby uwolnić je od grania określonych ról. Każdy z tych tematów został opisany bardzo dogłębnie, na wielu przykładach z życia. Wybrane scenki z życia rodzinnego prezentowane są w formie komiksów prezentujących: nieodpowiednie reakcje rodziców i w kontraście zachowania pożądane. Każdy rozdział zawiera krótkie podsumowanie w postaci wypunktowanych wytycznych dla rodziców.

Na łamach książki znajduje się wiele ciekawych ćwiczeń i zadań, które pomagają w przeniesieniu poradnikowej teorii do praktyki. Autorki często odwołują się do uczuć czytelników, którzy są stawiani w sytuacji dzieci - co pozwala lepiej zrozumieć uczucia dzieci i mocniej motywuje do wprowadzenia zmian w swoim postępowaniu z dziećmi. Jednocześnie rodzice otrzymują duże wsparcie w postaci świadectw innych rodziców, w tym rodziców polskich (nowe rozszerzone wydanie poradnika obejmuje doświadczenia polskich rodziców, którzy wprowadzali zaproponowane w książce nowe sposoby komunikowania się z dziećmi). Ważną częścią tego poradnika są też komentarze i pytania rodziców o szczegóły proponowanej metody komunikacji wraz z odpowiedziami autorek.

Najlepsze efekty zmian w naszej komunikacji z dziećmi uzyskamy wykonując po kolei wszystkie ćwiczenia i zadania oraz czytając książkę rozdział po rozdziale (w tygodniowych odstępach na zastosowanie zdobytej wiedzy w praktyce). Jednak trudno przeczytać tę książkę od deski do deski, strona po stronie. Zgodnie z przewidywaniami autorek wciąż rodzi się ochota, aby szybciej zajrzeć gdzieś dalej i odkryć kolejne tajniki komunikacji z dzieckiem. Jednocześnie trudno odłożyć tę książkę na półkę, gdyż ciągle chce się do niej wracać, by ulepszać dialog z dzieckiem.

Lektura książki z jednej strony jest bardzo przyjemna (zróżnicowana forma, dużo przykładów z życia, komiksy, ćwiczenia, zadania, prosty język), z drugiej strony wzbudza smutek wywołany wcześniejszym brakiem zrozumienia swoich dzieci. Szkoda, że dopiero teraz sięgnęłam po nią, bo dzięki niej już wcześniej mogłabym być lepszą mamą.